Antioxidanter får otroligt mycket goda nyheter för att de har en förebyggande effekt på sjukdomar och hjälper dig att hålla dig frisk, men antioxidanter kanske även har en mörk baksida vi inte känner till… Att äta för mycket antioxidanter i form av kosttillskott kan leda till ökad risk för dödssjukdomar och andra sjukdomar istället för att ha en positiv effekt. Skillnaden kan dock ligga i om du får dem naturligt genom en bra och balanserad kost eller om du äter massa fullproppade kosttillskott med kemisk förvrängningar på molekylerna.
Antioxidanter
Antioxidanter är tusentals olika föreningar och kemiska uppbyggnader, t.ex. C-vitamin, selen, mangan, lykopen och betakaroten. Enligt Mayo Clininc (en populär hemsida om hälsa) visar att dessa vitaminer, mineraler och sammansättningar kan ha en positiv effekt och hjälpa till att skydda mot olika typer av sjukdomar som t.ex. cancer, hjärtproblem, nervrelaterade sjukdomar och även synproblem. De motverkar något som heter “fria radikaler” som vi alla har hört talas om. Fria radikaler är en naturlig del av kroppens ämnesomsättning och “ska finnas” för att allt ska stå rätt till…
Risker Med Antioxidanter
Även om antioxidanter sägs ha många fördelar så kan det leda till problem om man tar för höga doser av vissa typer av antioxidanter under en lång tid. En studie som gjordes på Cleveland Clininc visade att ett tillskott av betakaroten under en längre period kan leda till en betyndande ökad risk för dödsfall och hjärt-kärlsjukdomar. Den exakta “överdosen” på betakaroten är fortfarande okänd, men den här studien föresråkar att man avstår från kosttillskott med betakaroten, och litar inte längre på studier som visar de “positiva effekterna” eftersom de negativa kan väga över i form av hög risk.
I vissa fall krävs det höga nivåer av en antioxidant för att mängden ska klassas som “farlig”, och beror även på den nuvarande livsstilen, kosten och andra tillskott. Det är till exempel en studie som gjordes 1996 i “Journal of National Cancer Institude” som visar att rökare som tar ett tillskott på betakaroten har en ökad risk för lungcancer, i jämförelse med de som inte tog det…
En annan populär antioxidant som du troligen hört talas om är E-Vitamin. Enligt studierna här så kan en dos som överskrider 150 IU per dag öka risken för dödsfall, och att den förvärras beroende på hur mycker man överskriver 150 IU. Doser omkring 50-400 IU per dag har visat sig öka risken för hjärtinfarkt.
Den Farliga Mekanismen Hos Antioxidanter
Det som gör antioxidanter “bra” är också vad som gör dem potentiellt farliga i höga doser, så den gamla skrönan “allt i måttlig dos” kanske stämmer även här… Det antioxidanter gör är att ge bort en elektron till ämnen som saknar en elektron. Dessa ämnen kallas för fria radikaler om det inte får tillräckligt med elektroner, och de kan rusa omkring i kroppen, förstöra cellkomponenter och ställa till med problem tills de hittar en elektron att “få”. Har du tillräckligt med antioxidanter i kroppen så stannar dessa fria radikaler upp helt, men i slutändan blir de själva lämnade med en elektron för lite. Kroppen kan normalt ge tillräckligt mycket antioxidanter på egen hand för att släcka törsten på de här nya molekylerna, men för mycket antioxidanter kan då störa balansen.
Det är lite som ett spel mellan antioxidanter och fria radikaler där för mycket av antingen eller kan ha negativ effekt. En god balans är troligen det vi vill uppnå.
Att Tänka På
Det finns än så länge väldigt få studier med människor som visar eller forskar på att effekten av för mycket antioxidanter skulle vara negativa förutom tester och studier som gjorts på betakaroten och E-Vitamin, så vi vet inte tillräckligt än för att veta säkert än… Den bästa lösningen är fortfarande att ta en varierad kost istället för massa olika typer av högconcentrerade kosttillskott. Eftersom antioxidanter arbetar tillsammans med andra ämnen i kosten vi äter så uppstår problemet med för mycket antioxidanter av en specifik sort sällan, utan uppstår främst om vi äter höga halter av en specifik antioxidant och sedan isolerar dem. Det kan betyda att det inte är ämnets fel utan att det är när vi tittar på det specifikt som problemet uppstår.
Vad tror ni? Är det “dåligt” med för mycket antioxidanter? Äter du hellre ren mat istället för kapslar packade med olika typer av ämnen? Jag tar multi-vitamin och fiskolja (Omega-3).


